پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

«تعطیلی پنجشنبه های مشهد»، برای بار چندم به بایگانی رفت!

  • کد خبر: ۶۷۷۴۷
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۸
«تعطیلی پنجشنبه های مشهد»، برای بار چندم به بایگانی رفت!
معاون استاندار، تصمیم گیری درباره تعطیلی مشهد در یکی از روز‌های هفته را به پس از پایان کرونا موکول کرد!

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ پرونده تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد که قرار بود در اردیبهشت ۱۴۰۰ در جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی مطرح و درباره آن تصمیم گیری شود، پس از گذشت بیش از یک دهه از آغاز مطرح شدن آن، دوباره به بایگانی رفت و این بار، گویی مقصر اصلی ماجرای بلاتکلیفی یک روز تعطیلی شهر با هدف کاهش بار آلاینده‌ها، کرونا است، زیرا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی معتقد است در شرایط شیوع کرونا، پرداختن به این موضوع، ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند! به عبارت دیگر این موضوع مهم، بار دیگر بدون نتیجه مشخص به بایگانی رفت.


اول بهمن سال گذشته بود که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در نشستی خبری به مناسبت روز هوای پاک اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوا و بعد از پیگیری‌های فراوان مقرر شده است طرح بازنگری شده‌ای برای تعطیلی یک روز در هفته (پنجشنبه یا روزی دیگر) به شورای همتای استان ارائه شود.
تورج همتی در ادامه آن خبر از آغاز پیگیری‌ها در سال ۸۸ سخن به میان آورد و اینکه در شورای ترافیک استان مقرر شد شهرداری مشهد یک برنامه جامع در زمینه تعطیلی پنجشنبه‌ها ارائه دهد و به دنبال آن ۱۳ سناریو بررسی شد و در خروجی کار مشخص شد که تعطیلی پنجشنبه‌ها نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا دارد.


مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل ونقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی هم در ادامه آن تاریخ اعلام کرد که درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها شورای همتا از منظر ترافیکی و تأثیرات کاهش بار ترافیکی در اجرای این طرح بررسی خود را انجام می‌دهد، اما در نهایت موضوع باید در کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا مطرح شود.
به گفته مهدی سالیانی این مسئله موضوع مشترکی بین شورای همتا و کارگروه اضطرار آلودگی هواست که هر ۲ موضوع مسئولیتش با معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری است.


دوباره در اوایل اردیبهشت ماه امسال مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از طرح موضوع تعطیلی پنجشنبه‌ها در مشهد در کارگروه آلودگی هوای استان خبر داد.
انتشار این خبر اگرچه بارقه‌ای از امید در دل دوستداران محیط زیست و شهروندان ایجاد کرد، اما این خوشحالی دیری نپایید و با اعلام معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم گیرنده استان درباره طرح تعطیلی پنجشنبه‌های مشهد ورق برگشت و سرنوشت تعیین تکلیف این ماجرا را به هاله‌ای از ابهام فرو برد.


تصمیم گیری بعد از کرونا

دراین باره معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی به خبرنگار ما گفت: طرح این موضوع آن هم به صرف اینکه تعطیلی قرار باشد فقط برای مباحث ترافیکی باشد، در شرایط فعلی منطقی نیست و نمی‌تواند تعیین کننده باشد.
سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: حدود یک سال واندی است که کرونا بر سراسر جهان حاکم شده است و مشهد نیز از این موضوع مستثنا نیست، بنابراین بدون تردید ترافیک نسبت به قبل از شیوع کرونا کاهش یافته است و علاوه بر آن نیز محدودیت‌های مشاغل در داخل شهر نیز بر کاهش میزان ترافیک اثرگذار بوده است.


البته شاید این بخش از صحبت‌های معاون استاندار چندان صحیح نباشد، زیرا در روز‌های شیوع کرونا، شهروندان بیشتر به استفاده از خودرو‌های شخصی مایل باشند.
وی با بیان اینکه با توجه به این شرایط هرگونه تصمیم گیری برای تعطیلی پنجشنبه‌های شهر غیرمنطقی و غیرمعقول است افزود: تصمیم گیری این موضوع را به بعد از شرایط کرونا موکول خواهیم کرد.


سهم آلودگی ۶۰ درصدی برای وسایل نقلیه

معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در موضوع آلودگی هوای مشهد تنها بحث ما رفت و آمد خودرو‌ها نیست؛ زیرا حدود ۶۰ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از رفت و آمد وسایل نقلیه متحرک است؛ بنابراین ۴۰ درصد دیگر آلاینده‌ها هنوز وجود دارند. اینکه برای موضوع آلودگی هوای مشهد تنها بحث رفت و آمد وسایل نقلیه مطرح شود هم خیلی منطقی نیست.


میرجعفریان یادآور شد: باید اجازه دهیم شرایط کرونا بگذرد، وضعیت ترددی، معیشتی و زندگی مردم به حالت عادی برگردد و بعد دوباره شرایط ترافیکی مشهد را بررسی کنیم. اکنون پرداختن به این موضوع ما را به نتیجه مطلوب نمی‌رساند.
وی با بیان اینکه اگر این موضوع در کمیسیون و کارگروه اضطرار آلودگی هوا هم مطرح شود باز هم به نتیجه نخواهد رسید توضیح داد: اکنون ترافیکی که مد نظر طرح ما بوده است در مشهد حاکم نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->